Wat mag je als werkgever vragen bij een ziekmelding?

18-2-2021

Zodra een medewerker zich ziekmeldt wil je als werkgever of HR-professional natuurlijk weten wat er aan de hand is. Je wil ook duidelijkheid over wanneer je medewerker zijn werk weer hervat. 


Er zijn echter een aantal richtlijnen waar jij je in gesprek met de zieke medewerker aan moet houden. In dit artikel vertelt Anja van Dalen, Senior verzuimmanager en Teamcoördinator bij Capability, wat je juist wél en niet mag vragen.

Versterk de vertrouwensband

Een belangrijk uitgangspunt is dat je als werkgever of HR-professional oprechte interesse toont in je medewerker en niet alleen aan de bedrijfsbelangen denkt. Een medewerker zal zich hierdoor gehoord voelen en dit zal het herstel bevorderen. 

Vraag niet naar klachten

Als bedrijf ben je redelijk beperkt in wat je mag vragen aan zieke medewerkers betreffende hun ziekmelding. Anja: “In de praktijk adviseren wij werkgevers om vooral niet naar de klachten en medische gegevens te vragen. Stel dan ook geen diagnose vast en vermijdt uitspraken over eventuele behandeling. Vaak wil een medewerker zelf wél vertellen wat er aan de hand is. Wij wijzen werkgevers er dan op dat het volgens de regelgeving niet vastgelegd mag worden. Er zijn namelijk duidelijke richtlijnen in wat er wel en niet mag worden besproken tijdens het ziekmeldingsgesprek”. 

Vragen die je wél mag stellen bij verzuim

Er zijn een aantal zaken die je als werkgever wél mag vragen aan een zieke medewerker. 

  • Hoe lang denk je dat het verzuim gaat duren?
  • Zijn er lopende afspraken en werkzaamheden die overgedragen moeten worden?
  • Komt de ziekte voort uit een arbeidsongeval?
  • Betreft het een verkeersongeval waarbij de schade te verhalen is op de veroorzaker?
  • Waar verblijft de zieke medewerker en op welk telefoonnummer is hij/zij te bereiken?

Afspraken rondom verzuim

Elke werkgever is verplicht om een aantal basisafspraken rondom verzuim op te stellen. Denk bijvoorbeeld aan het tijdstip van ziekmelden en waar de medewerker dit moet melden. Handig om hierin op te nemen is wat de medewerker moet doen als de contactpersoon niet bereikbaar is én hoe de medewerker zich weer beter kan melden. Zorg dat deze afspraken opgenomen worden in het verzuimprotocol en bekend zijn onder de medewerkers. 

Voor meer informatie over het goed omgaan met een verzuimmelding, het verzuimregistratie systeem waarin je dit moet bijhouden of het voeren van een sterk verzuimbeleid vertelt het team van Capability je graag meer.







Altijd het laatste nieuws van Capability ontvangen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.

Wat voor baas ben jij?