Er zijn echter een aantal richtlijnen waar jij je in gesprek met de zieke medewerker aan moet houden. In dit artikel vertelt Anja van Dalen, Senior verzuimmanager en Teamcoördinator bij Capability, wat je juist wél en niet mag vragen.
Een belangrijk uitgangspunt is dat je als werkgever of HR-professional oprechte interesse toont in je medewerker en niet alleen aan de bedrijfsbelangen denkt. Een medewerker zal zich hierdoor gehoord voelen en dit zal het herstel bevorderen.
Als bedrijf ben je redelijk beperkt in wat je mag vragen aan zieke medewerkers betreffende hun ziekmelding. Anja: “In de praktijk adviseren wij werkgevers om vooral niet naar de klachten en medische gegevens te vragen. Stel dan ook geen diagnose vast en vermijdt uitspraken over eventuele behandeling. Vaak wil een medewerker zelf wél vertellen wat er aan de hand is. Wij wijzen werkgevers er dan op dat het volgens de regelgeving niet vastgelegd mag worden. Er zijn namelijk duidelijke richtlijnen in wat er wel en niet mag worden besproken tijdens het ziekmeldingsgesprek”.
Er zijn een aantal zaken die je als werkgever wél mag vragen aan een zieke medewerker.
Elke werkgever is verplicht om een aantal basisafspraken rondom verzuim op te stellen. Denk bijvoorbeeld aan het tijdstip van ziekmelden en waar de medewerker dit moet melden. Handig om hierin op te nemen is wat de medewerker moet doen als de contactpersoon niet bereikbaar is én hoe de medewerker zich weer beter kan melden. Zorg dat deze afspraken opgenomen worden in het verzuimprotocol en bekend zijn onder de medewerkers.
Voor meer informatie over het goed omgaan met een verzuimmelding, het verzuimregistratie systeem waarin je dit moet bijhouden of het voeren van een sterk verzuimbeleid vertelt het team van Capability je graag meer.