Hier vind je de meest voorkomende vragen die wij regelmatig beantwoorden. Mocht het antwoord wat je zocht hier nog niet tussen staan neem dan contact op met Capability. Dat kun je o.a. hier doen: Contactpagina
Capability zorgt dat alle nodige stappen in het verzuimdossier doorlopen worden, zodat het voldoet aan de wettelijke eisen van de Wet Verbetering Poortwachter. We geven de garantie dat het dossier probleemloos door ‘de Wia poort’ zal gaan, mocht jouw medewerker in het meest ongunstigste geval twee jaar arbeidsongeschikt blijven. Op het moment dat je een loonsanctie krijgt, terwijl er een poortwachtergarantie is afgegeven, kunt u Capability aansprakelijk stellen voor deze sanctie. Andersom kan Capability deze garantie ook intrekken. Ze kunnen dit doen op het moment dat het dossier door toedoen van jou of jouw medewerker niet meer aan de kwaliteitseisen voldoet. Dit kan zijn als één van de partijen niet meewerkt aan de re-integratie. Als de poortwachtergarantie wordt ingetrokken kun je Capability niet meer aansprakelijk stellen voor een eventuele loonsanctie.
Ja, dat is mogelijk met dien verstande dat als inmiddels de abonnementsvergoeding voor medewerkers al in rekening is gebracht deze niet gecrediteerd. Om uw overeenkomst in voorkomende gevallen te beëindigen is het wel noodzakelijk dat u via Mijn Capability een verzoek indient om het aantal medewerkers naar 0 terug te brengen én dat u aantoont geen medewerkers meer in dienst te hebben. Dat kunt u op twee manieren doen te weten:
Ja, dat kan en dat doet u via Mijn Capability. Daartoe kunt u volstaan met het opgeven van extra medewerkers of het uploaden van een importsheet in Mijn Capability (Q1 2021 beschikbaar als u geen verzuimmeldingen doet via een verzekeraar en/of als er geen koppeling is tussen het verzuimvolg- en registratiesysteem van Capability en de HR software van uw bedrijf). De eerste wijze is gemakkelijk, het aantal opgeven, is eenvoudig maar zorgt er wel voor dat u in geval van een verzuimmelding veel gegevens moet invoeren (vanaf Q1 via Mijn Capability en niet meer in Promis). De tweede optie is initieel wat meer werk maar maakt een verzuimmelding makkelijker. de keuze is aan u.
U bent niet verplicht zelf tussentijds medewerkers op en af te schalen. Regelmatig doen wij daarvoor bij u een uitvraag waarop u kunt reageren.
Mijn Capability is het self service portaal van Capability voor haar Relaties. Wij zijn van mening dat u als Relatie van Capability de meeste zaken die betrekking hebben op uw arbo overeenkomst met Capability zelf moet kunnen regelen. Zo bent en blijft u in controle over de wijze waarop u met samen met Capability werkt aan de duurzame inzetbaarheid van medewerkers. Wat kunt u allemaal regelen in Mijn Capability?
Het grote voordeel van Mijn Capability is dat u alles met betrekking tot uw samenwerking met ons op één plek bij de hand heeft en houdt. Zo hoeft u niet meer te mailen met ons en loopt u geen risico dat u zaken uit het oog verliest.
Er ontstaat regelmatig onduidelijkheid over het feit dat onze Relaties gebruik moeten maken van verschillende systemen in de samenwerking met ons. Wij begrijpen dat het soms verwarrend is maar we leggen u graag uit hoe dit komt.
Sinds de invoering van AVG (wet bescherming persoonsgegevens) is een zogeheten positieve registratie (het beheren van persoonsgegevens door in dit geval de Arbodienst) niet meer toegestaan. In het verleden werden alle personeelsgegevens van onze Relaties opgenomen in Promis, ons verzuimvolg- en registratiesysteem. Zo kon u eenvoudig en snel een verzuimmelding via de verzuimapp doen. Dat mag dus niet meer sinds de AVG. Waar zijn beide systemen dan voor:
Voor beide systemen is een aparte inlog beschikbaar en noodzakelijk. Dat is soms lastig maar helaas noodzakelijk.
Iedereen kan sinds 1 juni 2020 op COVID-19 getest worden bij Corona gerelateerde klachten waaronder verkoudheid, hoesten, verlies van reuk en smaak, koorts en benauwdheid.
Een verwijzing door de bedrijfsarts is niet nodig. Medewerkers kunnen zelf een afspraak maken bij de GGD voor een test.
Bel: 0800-1202. De uitslag is binnen 48 uur bekend.
Vanwege de recente ontwikkelingen met betrekking tot het coronavirus, heeft OVAL (onze branche organisatie) een set vragen en antwoorden gemaakt die u kunt raadplegen. Deze is op 20 mei geactualiseerd.
Het kabinet wil onze gezondheid, onze banen en inkomens beschermen. Om de gezondheid te beschermen heeft het kabinet een aantal maatregelen genomen, waaronder afstand houden. Deze maatregelen hebben invloed op de manier waarop u uw werk doet.
De oproep is dat mensen bij lichte klachten (neusverkoudheid, loopneus, niezen, keelpijn of hoesten) thuisblijven en ook thuisblijven als een huisgenoot koorts en/of benauwdheid heeft. Daarnaast wil het kabinet op dit moment dat mensen zo veel mogelijk thuiswerken en de werktijden spreiden. Het is aan werkgevers om dat waar mogelijk te faciliteren. Zij hebben immers een zorgplicht voor hun medewerkers.
Als thuiswerken naar inschatting van de werkgever geen optie is, en de werknemer (of zijn huisgenoten) geen klachten heeft zoals omschreven in de maatregelen van het kabinet, of als de maatregelen versoepelen straks en terugkeer naar werk mogelijk is, dan kan en mag van de werknemer verwacht worden dat hij komt werken. Niettemin blijft de zorgplicht van de werkgever bestaan: hij is ervoor verantwoordelijk dat er een veilige werkomgeving is.
Lees hier de actuele richtlijnen die de Rijksoverheid geeft over werken in Nederland.
De overheid adviseert werkgevers om werknemers zo veel mogelijk thuis te laten werken. Maar ‘Blijf thuis’ is inmiddels ‘vermijdt drukte’ en dus is dit het moment om na de denken over hoe je de terugkeer naar werk voor jouw collega’s mogelijk maakt. Hoe pak je dit goed aan? Er speelt namelijk veel tegelijkertijd en dat zorgt voor grote risico’s en veel onzekerheid voor zowel werkgevers als werknemers. Een terugkeer naar werk terwijl het virus nog onder ons is, vraagt om een zorgvuldige aanpak en goede communicatie hierover. Je moet met verschillende zaken rekening houden om een risico op een claim te voorkomen. Om ervoor te zorgen dat het werken op de zaak weer hervat kan worden, is het belangrijk om een gedegen plan hiervoor te maken. Hiervoor kun je allereerst deze checklist raadplegen en het format Terug naar Werk-plan gebruiken. Het plan geeft je tevens een instrument om met jouw medewerkers het gesprek over terugkeer naar werk aan te gaan.
De dienstverlening van Capability wordt aangeboden op basis van een abonnementsprijs per medewerker. De prijsstelling van onze abonnementen is gebaseerd op een collectiviteitsbeginsel.
Als werkgever betaal je een abonnementsvergoeding voor alle medewerkers die in enig jaar in dienst zijn geweest.
Vanuit het totaal ontvangen bedrag aan abonnementsgelden worden de noodzakelijke activiteiten bekostigd die door Capability moeten worden gemaakt om verzuimende medewerkers z.s.m. terug te laten keren in het werk.
Alleen op deze manier is het mogelijk om de hoge kosten die gepaard gaan met de inzet van verzuimspecialisten (zoals bv. een bedrijfsarts) betaalbaar te houden voor alle aangesloten werkgevers.
Arbodienstverlening wordt aangeboden op basis van een abonnement per medewerker per jaar en dit is bij Capability persoonsgebonden. Omdat het een persoonsgebonden abonnement is vragen wij regelmatig bij u het aantal in- en uitdienst getreden medewerkers op. Dat komt als volgt:
Wanneer we werkgevers de factuur sturen voor het komende jaar, gebruiken we daarbij de cijfers van het aantal medewerkers wat eind vorig jaar in dienst was. En we kijken wat er in het voorliggende jaar gebeurt is. Want gedurende het jaar gaan er soms medewerkers uit dienst en komen er nieuwe medewerkers in dienst. Voor het aantal in de loop van een jaar in dienst getreden medewerkers krijgt u vervolgens een alsnog een abonnementsfactuur.
Deze facturen kunt u herkennen aan de letter N die vooraf gaat aan het factuurnummer. De N geeft dus aan dat er sprake is van Nafacturatie.
B facturen zijn facturen met bijzonderheden.
Een dergelijke factuur wordt door ons verzonden als een werkgever, na het verzenden van een aantal reminders, geen opgave heeft gedaan van de het aantal in de loop van een jaar in- en uitdienst getreden medewerkers.
Het doen van deze opgave is een verplichting die voortkomt uit de gesloten arbo-overeenkomst tussen de werkgever en Capability, welke terug te vinden is in onze de algemene voorwaarden.
Na het opgeven van het aantal in dienst getreden medewerkers ontvangt u na enige tijd een factuur in het kader van de na verrekening. Er bereiken ons altijd vragen en opmerkingen van werkgevers die aangeven het onterecht te vinden dat zij wel een factuur krijgen voor (in de loop van het jaar) in dienst getreden medewerkers maar dat er geen restitutie plaatsvindt voor medewerkers die gedurende het jaar uit dienst zijn getreden. Zeker als je als werkgever geen verzuim hebt gehad in een jaar is onze werkwijze soms lastig verteerbaar. Het is echter naar ons idee de enige manier om de abonnementsvergoedingen, welke gebaseerd zijn op een collectiviteitsgedachte, over de gehele groep aangesloten werkgevers zo laag mogelijk te houden per medewerker. We leggen het graag aan u uit:
Om onze dienstverlening betaalbaar te houden voor alle werkgevers en de collectiviteitsgedachte optimaal te doen gelden zien wij geen andere mogelijkheid dan de huidige. Dat is niet leuk, voelt soms oneerlijk maar is wel fair naar ons idee.
Dit kan verschillende redenen hebben. Hieronder nemen wij u graag mee in de opties daaromtrent:
Om te zorgen dat de facturatie altijd aansluit bij de overeengekomen abonnementsvergoeding per medewerker per jaar worden E facturen tot op de dag uitgerekend, rekening houdende met schrikkeljaren (als deze in de te factureren periode liggen) en rekening houdende met de geldende rekenregels waarbij aan het einde van de berekening pas wordt afgerond.
Dat kan altijd gebeuren en door de juiste stappen te nemen kunnen wij dit voor u corrigeren. Wel hebben wij daarvoor bewijsmateriaal nodig omdat het voor alle bij ons aangesloten relaties van belang is dat iedereen een juiste opgave van medewerkers doet. Wat hebben wij van u nodig?
De namen van medewerkers mag u onleesbaar maken. Verder hanteren wij de stelregel dat alle medewerkers welke een cumulatief salaris van € 1.000,- of meer hebben ontvangen recht hebben op arbodienstverlening. Voor al deze medewerkers wordt de abonnementsvergoeding in rekening gebracht.
Ieder bedrijf in Nederland met medewerkers heeft een salarisadministratie (in house of ingehuurd) en daar wordt een jaarwerk voor gemaakt welke aan het begin van ieder jaar over het afgelopen jaar wordt opgemaakt. In dit jaarwerk kunt u deze gegevens vinden.
Vanaf 14 oktober 2020 wordt je bij het inloggen op de verzuimapp Promiss gevraagd om je telefoonnummer op te geven. Dit is een extra controlestap om de veiligheid van de privacy-gevoelige informatie te vergroten. Het telefoonnummer dat je hiervoor opgeeft wordt alleen gebruikt voor de login functionaliteit en NIET om contact met je op te nemen. Het telefoonnummer is ook niet zichtbaar voor het Capability personeel. Alleen jij zelf kan het telefoonnummer aanpassen in de Promis app. Dat kun je als volgt doen:
De Promis verzuim app wordt gebruikt door casemanagers om de gegevens over ziekmeldingen te beheren. De data hierbinnen is privacy-gevoelig en de beveiliging hiervan vraagt om de grootst mogelijke zorgvuldigheid. Vanaf 14 oktober 2020 wordt er een extra stap gezet bij het inloggen. Dit doen we om de veiligheid te vergroten.
Alleen een passcode per email is vanaf dan niet (meer) voldoende. Je krijgt ook een unieke code per SMS. Zonder het invoeren van een geldig telefoonnummer kan de app dan gebruikt worden. Het telefoonnummer wordt alleen gebruikt voor de passcode verificatie en niet voor overige communicatie met de casemanagers. Een casemanager kan het telefoonnummer zelf aanpassen als hij of zij is inlogt in de app.
Die sms kun je alleen ontvangen als wij over je mobiele telefoonnummer beschikken. De eerste keer dat je inlogt zal er dan ook een pop-up komen waarin we je om dit telefoonnummer vragen. Het door jou opgegeven mobiele telefoonnummer wordt uitsluitend voor de inlog verificatie, niet om contact met je op te nemen door medewerkers van Capability.
Tip: Ben je je e-mail login kwijt voor Promis? Neem dan contact op via het contactformulier op onze website.
Hogeweg 3
5301 LB Zaltbommel
Postbus 314
5300 AH Zaltbommel