De ene organisatie werkt tot september of langer vanuit huis, de ander stimuleert de medewerkers om terug te keren naar de werkplek. Dit door de kantoortuin en alle gezamenlijke ruimtes zo ‘Corona-proof’-mogelijk in te richten. Het relatief veilig kunnen reizen met het OV en/of beschikken over eigen vervoer is een vereiste om deze grote groep forenzen over de drempel te trekken. Maar na maanden vanuit thuis werken, zijn we er wel aan toe om collega’s en klanten weer te ontmoeten op de werkplek. En niet zonder reden!
In de basis zijn mensen sociale wezens en dus gesteld op persoonlijk contact. Het werk kan vanuit huis gedaan worden, maar het langdurige thuiswerken is een ingrijpende verandering. Medewerkers moeten de vaardigheid ontwikkelen om goed te leren (samen)werken op afstand. Dat moet in je professionele DNA gaan zitten. Tegelijkertijd vraagt het veel van je concentratie en discipline om thuis te werken. Er is immers afleiding genoeg; van klussende buren tot schoolgaande kinderen, een echtgenoot die ineens je nieuwe collega is geworden of de hond die om aandacht bedelt…
Zodra intensief samenwerken en overleg nodig is en zodra er aan teambuilding gedaan moet worden, loopt dit soepeler in de fysieke werkomgeving. Ook kennisdeling verloopt gemakkelijker op kantoor; als je bij elkaar in de buurt zit, vraag je makkelijker iets aan een collega en geef je elkaar tips. Met virtuele teams is de kans groter dat mensen iets missen, of zich zelfs vaker buitengesloten voelen.
Wanneer nieuwe medewerkers beginnen bij jouw organisatie, is het lastig om virtueel kennis te maken met alle nieuwe collega’s, elkaar te leren kennen en te ontdekken wat de manier van werken is in de organisatie. Het grote voordeel van het bij elkaar zitten is juist om via de informele communicatie op de werkvloer veel te leren over de bedrijfscultuur.
Ook het fenomeen ‘Leidinggeven op afstand’ is relatief nieuw voor de meeste managers. De managers die hier goed zijn houden regelmatig en veel contact met de medewerkers. Zo peilen ze de betrokkenheid van elke medewerker bij het bedrijf. Toch sta je online minder in contact, in de praktijk. De betrokkenheid lijdt daar onvermijdelijk onder. Niet alleen bij de medewerkers, ook bij de leidinggevenden zelf. Gevolg is een neerwaartse spiraal waarbij de motivatie afneemt.
Ten slotte is ook het omschakelen van werk naar vrije tijd een aandachtspunt. Wanneer je thuis werkt, verplaats je van je bureaustoel naar de bank als je klaar bent. Maar kun je dan wel goed omschakelen? Als je naar kantoor gaat en terug kun je je werk veelal letterlijk daar achterlaten waar het hoort; in de werkomgeving. Die scheiding vervaagt door het thuiswerken steeds meer. En het stoom afblazen met collega’s tijdens een virtuele vrijdagmiddagborrel is toch niet hetzelfde.
Genoeg redenen dus om geleidelijk aan terug te keren naar kantoor, mits daar met 1,5 meter afstand en hygiëne maatregelingen veilig gewerkt kan worden. Blijft het thuiswerken bij jullie voorlopig onveranderd? Besteed dan aandacht aan de ergonomische omstandigheden van de medewerkers en blijf investeren in het onderlinge contact. Want ‘alleen samen’ komen we door deze crisis heen.
Wil jij de terugkeer naar kantoor voor jouw medewerkers goed voorbereiden? Om na te gaan of je overal aan gedacht hebt kun je deze laten toetsen door de arbeidshygiënist van Ephecta. Zo weet je zeker dat je met de uitvoering van jouw plan gaat voldoen aan je zorgplicht als werkgever! Het plan geeft tevens een instrument om met jouw medewerkers het gesprek over terugkeer naar werk aan te gaan. Lees hier meer over in de 'Terug naar Werk'-toetsing.