Nu de versoepelingen stapsgewijs doorgevoerd worden en er steeds meer mogelijk wordt, bereiden veel bedrijven zich voor om weer als vanouds aan de slag te gaan. Met daarbij uiteraard de richtlijnen en maatregelen sterk in acht genomen. Een van de instrumenten die je als bedrijf kunt inzetten is het preventief testen op de werkvloer. Dat dit in de praktijk een succes blijkt, komt naar voren uit de verhalen van Brianda Lourens, operationeel directeur bij IHTOM en betrokken bij Testen bij Capability, Sietske Schrover, Office manager bij Zinkunie B.V. en René Sleven, Regional General Manager Midway Attractions Rest bij Merlin Entertainments. Zij vertellen over hun praktijkervaringen.
Dat preventief testen en de inzet van corona sneltesten op de werkvloer een positief effect hebben op het beperken van corona-uitbraken onder medewerkers, kan het bedrijf Zinkunie B.V. bevestigen. Eerder dit jaar zijn er diverse medewerkers van de dak- en gevelspecialist besmet geraakt met het virus. Door snel te handelen en actief te gaan testen zijn verdere besmettingen uitgebleven. Sietske Schrover: “Ondanks de getroffen maatregelen op ons hoofdkantoor in Boxtel, is het voor onze fabrieksmedewerkers in de praktijk lastig om constant anderhalve meter afstand te houden. Hierdoor zijn er enkele besmettingen geconstateerd. We hebben direct contact gezocht met Brianda Lourens van IHTOM. In samenwerking met Capability faciliteren zij het preventief testen en sneltesten op de werkvloer”.
Brianda: “Dat was vrij snel schakelen. Ik werd op een dinsdag op het einde van de dag gebeld door Zinkunie en was woensdag al ter plaatse om in actie te treden. De medewerkers die positief testten op corona werden vervolgens snel naar huis gestuurd. Door snel en structureel te testen keert de rust op de werkvloer weer terug. Hierna zijn we wekelijks gaan testen bij Zinkunie om de grip terug te krijgen”.
Sietske: “We zijn ontzettend blij dat we deze maatregelen getroffen hebben. Door het sneltesten hebben we eind maart nog eens zes besmette medewerkers ontdekt, die we gelukkig direct naar huis konden sturen om het in de kiem te smoren. We zitten er als organisatie kort op en geven daarmee ook een signaal af. Dat heeft er ook toe geleid dat onze medewerkers het serieus nemen. Nagenoeg alle medewerkers werken vrijwillig mee aan het testen. Het feit dat er meerdere medewerkers uit de running waren had impact op onze organisatie. Zo konden we onze gebruikelijke productie niet draaien en hebben we naar onze klanten moeten communiceren dat onze belofte ‘vandaag besteld, morgen geleverd’ tijdelijk niet haalbaar was. Gelukkig draaien we nu weer op volle kracht en hebben we de situatie onder controle. Mede dankzij het testprotocol vanuit IHTOM en Capability”.
Op 9 juni mogen de attracties weer open en daar wordt door iedereen bij Merlin Entertainments reikhalzend naar uitgekeken. Zo ook door René Sleven, die onder andere verantwoordelijk is voor Madame Tussauds Amsterdam, Sea Life Scheveningen en Amsterdam Dungeon. René vertelt: “Toen Covid-19 uitbrak moesten we, net als elke organisatie, snel schakelen. Gelukkig hebben we de betrokkenheid onder de medewerkers hoog kunnen houden door online activiteiten, proactieve communicatie en het inzetten van een individuele coach van Capability. Hierdoor is er weinig verloop geweest binnen het bedrijf. Een tijd terug kwam er via Fieldlab de gelegenheid om weer voor een dag open te gaan. We moesten bijna lootjes trekken om te bepalen wie er moest werken, iedereen wilde erbij zijn. We hebben dit opgelost door extra lang open te gaan. Zo kon iedereen een paar uur werken”.
“Binnenkort mogen de attracties weer open en het protocol is volledig afgestemd met de overheid. Er is goed gekeken naar de randvoorwaarden en als branche is er ook een uitspraak gedaan als het gaat over toegangstesten. Net als de horeca willen we dat liever niet. We denken wel na om preventieve testen voor onze medewerkers beschikbaar te stellen. Daarnaast hebben we verschillende maatregelen genomen, zoals de opdeling van de medewerkers in verschillende teams. Op deze manier kunnen we de continuïteit borgen zodra we weer opengaan. Dat deden we bij de Sea life voor deze lockdown al; als er binnen één team een Covid-besmetting is en iedereen in quarantaine moet, zal een ander team het werk overnemen. De heropening van de diverse attracties zien we dan ook met vertrouwen tegemoet!”
Sinds maart is het mogelijk om via Capability te testen op Covid-19. Capability werkt daarmee samen met partner HealthCheckCenter en IHTOM. Hierbij is het mogelijk om medewerkers preventief te laten testen en ook om dit op locatie uit te voeren. Ook in het geval van een corona-uitbraak op de werkvloer komt het team van Brianda Lourens in actie.
Brianda vertelt: “Waar we in maart met 30 locaties zijn gestart, is het aantal testlocaties in Nederland inmiddels gegroeid naar 35. Klanten van Capability weten de website www.testenbijcapability.nl goed te vinden. Daar kunnen zij hun medewerkers aanmelden om te testen met klachten maar zich ook aanmelden voor het preventief testen op de werkvloer. Wij komen dan op locatie testen. Goed om te weten is dat Capability zich ook ingeschreven heeft voor de subsidieregelingen rondom het testen met klachten en preventief testen, daarmee houden we de kosten voor ondernemers beperkt”.