5 belangrijke B Corp lessen van Tony’s Chocolonely
Sinds 2024 is Capability B Corp. B Corp zijn is voor ons meer dan een label of een papiertje. Het is een manier van werken die overal terugkomt binnen onze organisatie. We willen graag dat dit zo blijft maar hoe pak je dit slim aan?
Om antwoord te krijgen op deze vraag gingen we op zoek naar een inspirerend voorbeeld. We gingen in gesprek met een van de eerste B Corps in Nederland: Tony’s Chocolonely. We spraken met Tim de Broekert, Senior Communications & PR Manager bij Tony’s, om te ontdekken hoe zij hun B Corp-status met aandacht en actie levende houden in vijf belangrijke lessen.
Verantwoordelijkheid om de wereld beter te maken
Tim over zijn eigen rol en drijfveer bij Tony’s Chocolonely: “Ik ben verantwoordelijk voor het betrekken van zoveel mogelijk chocofans in Nederland bij ons verhaal en onze missie. Want alleen samen maken we een einde aan uitbuiting in cacao. Dat is ook mijn drijfveer om bij Tony’s te werken. Ik geloof dat bedrijven een belangrijke rol spelen in de maatschappij en dus ook een verantwoordelijkheid hebben: de verantwoordelijkheid om de wereld beter te maken. Wij willen laten zien dat het mogelijk is om een impactbedrijf te zijn dat goed doet voor cacaoboeren, terwijl we commercieel succesvol zijn. Dat doen we samen met onze chocofans en zakelijke stakeholders, en daar komt mijn rol om de hoek kijken.”
B Corp als kern van de bedrijfscultuur
Voor Tony’s Chocolonely was de keuze om een B Corp-bedrijf te worden een logische stap. “We zijn een impactbedrijf dat chocolade maakt,” vertelt Tim. “Sinds 2013, zijn we een B Corp, als tweede in Nederland. Het feit dat we bestaan om onze missie te bereiken –samen maken we een einde aan uitbuiting in cacao– zit in alles wat we doen. In elke meeting, presentatie of campagne is die missie aanwezig.”
Hier ligt de eerste belangrijke les voor ons en andere bedrijven: B Corp moet geen losstaand initiatief zijn, maar een fundamenteel onderdeel van de bedrijfscultuur en strategie. Dit betekent dat de B Corp-waarden moeten doordringen in elke zakelijke beslissing, van strategie tot productontwikkeling en HR-beleid.
Tony’s Chocolonely: Continue groei als B Corp
Tony’s Chocolonely viert elk jaar B Corp Month en gebruikt de hercertificering als een kans om de duurzaamheidsdoelen verder aan te scherpen. “De hercertificering houdt ons scherp op waar we kunnen verbeteren,” zegt Tim. De tweede les is dat B Corp zijn geen eindbestemming is, maar een reis. Je blijft evalueren om te groeien en impact te maken.
Hoe betrek je medewerkers en stakeholders bij B Corp?
Bij Tony’s Chocolonely wordt het B Corp-label actief uitgedragen binnen het team. “We delen onze score, doen mee aan B Corp-events en vieren samen onze vooruitgang, legt Tim uit. Dit onderstreept het belang van transparantie en betrokkenheid.
Ook samenwerking buiten het bedrijf speelt een grote rol. Tony’s Open Chain is een voorbeeld van hoe bedrijven samen kunnen werken om hun sector te verbeteren. Tim vertelt “Andere bedrijven kunnen missiepartner worden en cacao inkopen volgens onze 5 samenwerkingsprincipes. Daarmee werken we samen op cacao, terwijl we concurreren op het schap.” De derde les gaat over samenwerken waarbij je verder kijkt dan alleen je eigen doelen. Niet bang zijn voor de concurrent maar juist zij aan zij werken op de grotere thema’s in je sector is het advies.
De discussie rondom B Corp-certificering
Met de groei van het aantal B Corps, inclusief grote bedrijven zoals Nespresso en Rituals, wordt er gediscussieerd over de mate waarin alle B Corp-gecertificeerde bedrijven even duurzaam zijn. “We begrijpen die discussie goed,” zegt Tim. “Je kunt het glas halfleeg zien en zeggen dat het label verwatert. Maar je kunt het ook halfvol zien: B Corp krijgt grote spelers in beweging.”
Voor bedrijven met een B Corp-certificering is het belangrijk om kritisch te blijven op de eigen impact en transparantie. De vierde les is: B Corp zijn betekent niet alleen een certificaat behalen, maar vooral bewijzen dat je duurzaam onderneemt en daadwerkelijk verandering realiseert.
De toekomst van B Corp en duurzame business
Wat is de volgende stap voor Tony’s Chocolonely? “We willen uitbuiting in cacao stoppen en de industrie veranderen. Daarnaast werken we aan het verkleinen van onze ecologische voetafdruk. B Corp helpt ons om scherp te blijven.”
Voor bedrijven die zich bij de B Corp-beweging aansluiten, is het slim om de samenwerking te zoeken, kritisch te blijven op hun impact en hun successen actief te delen. De vijfde en laatste les is duurzaam ondernemen doe je samen. Zoals Tony’s Chocolonely laat zien: alleen samen kunnen we de norm veranderen.
Meer over B Corp
Wil je weten waarom we B Corp zijn geworden en onze visie erop? Ga dan naar onze pagina over B Corp en lees er alles over.

Nieuwsbrief, schrijf je in
Wil je meer waardevolle inzichten ontvangen over verzuim, preventie en duurzame inzetbaarheid? Dan vragen we je aandacht, het is namelijk tijd voor actie. Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief.
We horen graag van je
Kennismaken? Een vraag stellen of op zoek naar advies?
We helpen je graag op weg.