Merlin Entertainments is o.a. bekend van Madame Tussauds, Amsterdam Dungeon en Sealife in Scheveningen. Hij blikt met ons terug op een veelbewogen jaar. Op 9 juni mogen de attracties weer open en daar wordt reikhalzend naar uitgekeken.
“In de eerste fase waarin we tijdelijk in lockdown gingen moest er veel geregeld worden”, vertelt hij. “Er ontstond gaandeweg het jaar bij de medewerkers best ook wat onzekerheid over bijvoorbeeld behoud van werk en inkomen. Dankzij loonsubsidie (zoals de NOW regelingen) konden alle medewerkers in dienst blijven. Al golden er per land andere regels over in welke mate er dan nog contact mogelijk was. Zo bleek dat je in bijvoorbeeld Duitsland, wanneer je als organisatie loonsubsidie wilde verkrijgen, beperkt werd in het contact met je medewerkers. Dit terwijl zij als organisatie juist graag de mensen aangehaakt wilden houden, via bijvoorbeeld online activiteiten. In eigen land was proactieve communicatie wél mogelijk. In de zomer werd er versoepeld maar toen afgelopen najaar de situatie ontstond waarin de attracties weer dicht moesten, en ook heel lang dicht bleven, werd er ingezet op het mentaal fit houden van het personeel”.
Er werd veel ruimte en begrip getoond voor thuiszittende medewerkers die moeite hadden met de lockdown. René: “Sommigen hadden veel last van schuldgevoel, omdat ze wél salaris kregen maar zich niet nuttig konden maken voor de organisatie. Daarom werd via Capability een individuele coach ingezet die een luisterend oor bood en professioneel advies gaf. Verder vonden er kleinschalige activiteiten plaats zoals samen wandelen met collega’s, leuke online activiteiten en het opknappen van de kleedkamers”. Bij Merlin Entertainments keken ze ook hoe andere organisaties omgingen met Corona. Zo werd bijvoorbeeld Disneyland en het management van verschillende top bedrijven uitgenodigd voor een inspiratiesessie voor managers en leidinggevenden. Dit werd gekoppeld aan workshops, cases en opdrachten. Op die manier bleven zij ook goed aangehaakt en uitgedaagd.
Dit alles zorgde ervoor dat er in het afgelopen jaar nauwelijks verloop was en de medewerkers zich betrokken bleven voelen bij de organisatie. “Een tijd terug kwam er via Fieldlab de gelegenheid om weer voor een dag open te gaan. We moesten bijna lootjes trekken om te bepalen wie er moest werken, iedereen wilde erbij zijn. We hebben dit opgelost door extra lang open te gaan. Zo kon iedereen een paar uur werken”.
Binnenkort mogen de attracties weer open en het protocol is volledig afgestemd met de overheid. Er is goed gekeken naar de randvoorwaarden en als branche is er ook een uitspraak gedaan als het gaat over toegangstesten. “Net als de horeca willen we dat liever niet. Er wordt echter wel nagedacht over preventieve testen voor onze medewerkers beschikbaar te stellen. Verder hebben ze verschillende maatregelen genomen. Zoals de opdeling van het personeel in verschillende teams, die als vaste groep ingezet worden om de continuïteit te borgen straks als we weer opengaan. Dat deden we bij de attractie Sealife voor deze lockdown al; als er binnen één team een Covid-besmetting is en iedereen in quarantaine moet, zal een ander team het werk overnemen. De heropening van de diverse attracties zien we dan ook met vertrouwen tegemoet!”