Het kan verstandig zijn om met een medewerker die frequent verzuimt in gesprek te gaan. We geven je handige tips om dit goed aan te pakken. En als het gaat om corona gerelateerd verzuim, wat nu vaker voorkomt, check dan even de actuele informatie op de Rijksoverheid. Werken in Nederland | Coronavirus COVID-19 | Rijksoverheid.nl en de voorlichting op onze site: Nieuwsbericht - Capability
Het aanspreken van een medewerker op verzuim kan een gevoelig onderwerp zijn. Wat mag je als werkgever nu wel of niet zeggen? Waar houd het werk op en betreed je het privéleven van een medewerker? Het kan daarnaast een uitdaging zijn om de medewerker niet tegen je in het harnas te jagen. Anja van Dalen, Senior verzuimmanager en Teamcoördinator bij Capability, legt uit hoe je het beste een dergelijk gesprek kunt voeren.
De gemiddelde verzuimfrequentie van Nederlandse medewerkers ligt op 1,2 keer per jaar. In de regel is vastgesteld dat wanneer een medewerker zich vaker dan twee keer per jaar ziekmeldt, dat deze dan frequent verzuimt. Anja vertelt: “Wij adviseren een werkgever om een frequent verzuim gesprek te voeren indien een werknemer drie keer ziek is binnen twaalf maanden. Als verzuimmanager signaleren wij dit en informeren wij de werkgever hierover. Voer het gesprek pas nadat je medewerker weer hersteld is”.
Een goede voorbereiding maakt het eenvoudiger om een gesprek te voeren met je medewerker. Anja: “Inhoudelijk adviseren wij om dit gesprek te voeren vanuit goed werkgeverschap en daarbij vooral niet te oordelen. Het gesprek zou moeten gaan over het signaal dat drie keer ziek zijn per jaar bovengemiddeld is. Daar spelen in de praktijk vaak onderliggende zaken. Probeer deze te achterhalen en focus je niet op de specifieke klachten van de ziekmelding. Heeft de medewerker ergens zorgen over en heeft hij of zij plezier in het werk? Wat doet de medewerker zelf om het verzuim te voorkomen en heeft hij of zij hierbij iets nodig vanuit de werkgever? Leg ten slotte de gemaakte afspraken (zonder medische termen) vast in een gespreksverslag ten behoeve van het personeelsdossier”.
De handige tips op een rij:
Neem zelf de regie weer in handen en maak frequent verzuim onder je medewerkers bespreekbaar. Voor meer tips rondom het voeren van een verzuimgesprek adviseert het team van Capability je graag. Neem gerust contact op of vraag naar onze trainingsmogelijkheden!