“Nu tijd voor een mensgerichte organisatie!”
Verzuim en verloop, binnen veel organisaties is het een slepend probleem. Mensen vallen langdurig uit, mensen blijven niet behouden en lopen weg. Waar de laatste decennia de focus veelal ligt op resultaat, groeit momenteel het aantal organisaties dat kiest voor een mensgerichte transitie. Benieuwd hoe jij als werkgever verzuim en verloop kunt terugdringen? Lees in dit blog hoe je dit gericht aanpakt.
Een mensgerichte organisatie
Binnen Capability zien we duidelijk de impact van een mensgerichte cultuur en aanpak op het verzuim binnen organisaties. Dat maakt ook dat Capability trotse partner is van Stichting Menselijke Revolutie, de beweging die zich hard maakt voor een mensgerichter bedrijfsleven. Sven Rickli, organisatiepsycholoog en initiatiefnemer van deze stichting, legt uit hoe een mensgerichte organisatie positieve impact heeft op het welzijn en de betrokkenheid van medewerkers, en daarmee ook op de prestaties van het bedrijf. Hij vertelt over de gedachte achter een mensgerichte cultuur en deelt praktische tips om dit binnen je eigen organisatie te realiseren. Lees je mee?
Welvaart vs welzijn
‘Feeling good, working better’, het is volgens Sven een bewezen filosofie. “In het verleden linkte men medewerkers steevast aan zijn of haar prestaties in het bedrijf. Organisaties waren vaak resultaat gedreven en hadden minder oog voor het welzijn van medewerkers. In de 2de helft van de vorige eeuw werd er veelal gedacht dat welzijn en welvaart hand-in-hand gaan. Door harder te werken wordt men rijker, en zodra welvaart stijgt neemt ook welzijn toe. Althans, dat was gedachte. Veel bedrijven zetten massaal in op omzet- en winstmaximalisatie. Tot zo’n 15 jaar geleden gaat die vlieger ook op. Vervolgens zien we in cijfers dat mensen ongelukkiger en ongezonder worden, ondanks dat welvaart toeneemt. Die dalende trend in welzijn zet momenteel nog steeds door.”
De Menselijke Revolutie
Resultaat is een logisch gevolg van het werk dat mensen verrichten. Een mens is geen middel, dat vraagt om een andere manier van denken. Daar ontstaat de Menselijke Revolutie. Sven legt uit: “In de recente geschiedenis zien we de Industriële Revolutie en Technologische Revolutie. Waar het kapitalistische denken toeneemt en het werken steeds harder, sneller en efficiënter moet. Organisaties zijn in die jaren steeds meer ingericht op het maken van zoveel mogelijk winst. In de Menselijke Revolutie stellen we dat mensen de waarde leveren. Welvaart is een resultaat van welzijn. Resultaat is namelijk geen knop waar je aan kunt draaien. Het is altijd mensenwerk dat tot resultaat leidt. Met het inrichten van een mensgerichte organisatie stel je jouw mensen centraal, wat zal leiden tot een positief resultaat.”
Kwaliteit van leven
Voor veel mensen is de kwaliteit van leven afgenomen in de laatste decennia. Mede dankzij de technologisering waarbij de kwantiteit van onze relaties is toegenomen. Online contact, vaak sneller en vluchtiger maar met minder connectie. Meer mensen voelen zich over het algemeen leger en eenzamer, zijn veel meer binnen, eten slechter en bewegen minder. Factoren die invloed hebben op het geluk van de mens. Binnen een mensgerichte organisatie krijgt de kwaliteit van het leven aandacht.
De mens voorop dus, de rest is een logisch gevolg. Sven vertelt: “In de kern stem ik ervoor het bedrijfsleven mensgerichter te maken. Stuur niet alleen op gelukkige medewerkers, maar op gelukkige mensen. En dat is gelinkt aan een goede kwaliteit van leven. Als je dit als organisatie omarmt, betekent dit ook dat je rondom leiderschap een visie moet formuleren. Daarmee doel ik op mensenkennis, waarbij je begrijpt wat je mensen nodig hebben. Maar dit ook omzet in acties om het gedrag van mensen positief te beïnvloeden en ook je verzuimbeleid en talentmanagement mensgericht inricht. Gemiddeld zit 55% van de medewerkers in Nederland niet op de juiste plek, waarvan 35% niet in beweging komt. Dat is duidelijk verlies van talent!”
Samenbrengen, inspireren en activeren
Stichting De Menselijke Revolutie richt zich op het inspireren en activeren van organisaties. Dat legt geen windeieren. Inmiddels zijn er 6.000 volgers, 2.500 leden. In 2024 vond het eerste seminar plaats waar 837 bestuurders, HR-managers en leidinggevenden samenkomen in een uitverkocht AFAS Theater. Sven: “Steeds meer organisaties staan op om een mensgerichte aanpak te initiëren. In de beginjaren waren het een aantal topleiders en organisaties die vooruitlopen en zich verenigen. Denk aan een Hutten Catering dat zijn medewerkers samenwerkers noemt. Of het Meander Ziekenhuis in Amersfoort, waar het denken vanuit de mens normaal is, voor zowel medewerkers als patiënten. Vaak is er een kleine groep nodig om verandering te realiseren. We brengen hen bij elkaar zodat organisaties elkaar inspireren. Op deze manier is er langzaam een beweging ontstaan.”
Tips om een mensgerichte organisatie te realiseren
We vragen Sven enkele handzame tips die toepasbaar zijn in de praktijk om een mensgerichte organisatie te realiseren.
- Mensen zijn verschillend. Begrijp wat ze nodig hebben.
“Het is belangrijk te begrijpen dat mensen ontzettend verschillend zijn. Waar vroeger voornamelijk mannen in fabrieken werkten, met dezelfde kleding, salarissen en werktijden, is dat nu veel diverser. Dat maakt het ook onmogelijk om te standaardiseren. De sleutel ligt in het behoefte-en-vraag-gestuurd werken, in plaats van enkel aanbod-gestuurd werken.
Start met een grondige analyse waarbij je begrijpt wat je mensen nodig hebben en willen. Neem daar de tijd voor, check regelmatig bij je mensen in of houd een onderzoek onder medewerkers.”
- Als je de inzichten hebt, faciliteer je mensen dan ook.
“Het klinkt logisch, maar het is essentieel om te doen. Zodra je weet waar je medewerkers behoefte aan hebben, ga dit ook organiseren en bieden. Een werkrooster maken bijvoorbeeld is binnen veel bedrijven een uitdaging. Een tip hierbij is het proces om te draaien. Vraag je medewerkers wat voor hen een ideaal rooster zou zijn, laat het ze aankruisen. Je zult zien dat er in de meeste gevallen op natuurlijke wijze een normaal verdeeld rooster ontstaat. Mensen zijn namelijk zo verschillend, qua levensfase, behoeften en voorkeuren. Dankzij deze exercitie creëer je vaak een rooster dat goed aansluit bij de meeste medewerkers.”
- Breng je mensen vaker fysiek bij elkaar.
“Een fysieke ontmoeting tussen medewerkers geeft energie. Waar thuiswerken sinds de Coronapandemie vaker regel dan uitzondering is geworden, is het zaak fysieke ontmoetingen tussen je collega’s te stimuleren. Door het leuk en inspirerend te maken naar kantoor te komen, verstuur je ook een positieve boodschap: als werkgever neem ik mijn mensen serieus en bied ik hen het beste. Geen bochtkoffie, maar een goede kop koffie, prettige werkplek, uitstekende lunch en ruimte voor brainstormsessies, fijne wandelingen, padelbanen en tafeltennistoernooitjes. Je laat daarmee zien als werkgever: jij, medewerker, doet ertoe.”
- Mensgericht leidt tot resultaten.
“Je organisatie mensgerichter maken wil niet zeggen dat je resultaat volledig over boord moet gooien. Sterker nog, resultaat zit absoluut in de formule. Het gaat erom: wat geef je aandacht en wat zijn bijvoorbeeld dienstenverleningen waar het team blij van wordt. Het kan helpen hierbij een analogie te delen. Wanneer je een hond uitlaat op een veldje en een tak weggooit, zal deze erachteraan rennen en hard kwispelen met zijn staart. De tak is je dienstverlening, waarmee je impact maakt. De kwispelende staart zijn de resultaten, die als gevolg ontstaan. Kijk je puur naar de resultaten, dan ren je je staart achterna. Niet doen, daar word je hondsdol van. Richt je dus op de dienstverleningen waar je blij van wordt en die impact maken.”
- Meet de impact binnen je organisatie.
“Het is uiterst zinvol analyses te maken over het verzuim en verloop binnen je organisatie. Daarmee meet je namelijk of je inspanningen om je organisatie mensgerichter te maken ook daadwerkelijk nut hebben. Door mensen meer centraal te zetten binnen je cultuur en aanpak, zul je zien dat betrokkenheid en productiviteit van medewerkers zal stijgen. Zij zitten beter op hun plek en ervaren meer geluk. Dat leidt binnen de meeste organisaties tot een significante daling in verzuim en verloop. Het vinden van mensen wordt makkelijker, ze willen namelijk liever voor je werken. Je hoeft ook niet telkens mensen te vervangen omdat het verzuim laag is. Als je deze data binnen je organisatie paraat hebt, kun je beoordelen of jouw mensgerichte organisatie een succes is.”
Een plan van Aandacht & Actie
Wanneer je het geheel platslaat, dan draait een mensgerichte organisatie om het geven van aandacht aan mensen. En alles dat je aandacht geeft groeit. Sven licht toe: “Aandacht & actie, het is een belangrijke combinatie. We noemen het vaak een ‘Plan van Aandacht’, waarbij je binnen je organisatie formuleert waar je je aandacht op richt en hoe je jouw mensen aandacht geeft. Dat gaat over connectie, reflectie, sociaal contact maar ook herstel. En tegelijkertijd zeg ik: zonder actie geen resultaat. Wanneer je bijvoorbeeld veel inzichten vergaard, maar geen interventies en acties onderneemt heeft het weinig zin.
Wil je jouw organisatie mensgerichter maken? Start dan met analyseren, ga vervolgens adviseren om daarna over te gaan tot toepasbare acties. Passend bij jouw cultuur, diensten, mensen en markt. Want: als de acties niet toepasbaar of realistisch zijn, zal het weinig effect hebben.”
Seminar 2025, AFAS Theater Leusden
Op 15 mei 2025 vind het nieuwe seminar ‘De Menselijke Revolutie’ plaats. Volg de stichting op LinkedIn, word lid en meld je aan voor het inspirerende seminar.
![9M11207-Edit-MurkFeitsma--768x512 Mensgerichte organisatie, Menselijke Revolutie, Sven Rickli, Capability Arbodienst.](https://capability.nl/wp-content/uploads/bb-plugin/cache/9M11207-Edit-MurkFeitsma-768x512-1-square-235946a177ae04e5c676508553f0cc12-r349ye7gxbif.jpg)
Nieuwsbrief, schrijf je in
Wil je meer waardevolle inzichten ontvangen over verzuim, preventie en duurzame inzetbaarheid? Dan vragen we je aandacht, het is namelijk tijd voor actie. Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief.
We horen graag van je
Kennismaken? Een vraag stellen of op zoek naar advies?
We helpen je graag op weg.